Billede af: Pixabay
Dato: 19. November 2020

Hvad Er Co-branding?

Co-branding er en brandingstrategi, hvor flere brands bliver markedsført sammen eller i et samarbejde, hvor de understøtter hinanden. Det er altid strategisk, så det skal som udgangspunkt være et samarbejde, hvor begge parter får noget ud af det. Ellers er der tale om brand endorcement.

Formålet med co-branding er, at man i fællesskab sætter fokus på sine produkter eller brands, hvor de associationer og værdier, der er tilknyttet de enkelte brands overføres til de andre brands eller understøtter hinanden.

Eksempler på co-branding

Et af de klassiske eksempler på co-branding er sponsorater, hvis de vel at mærke udnyttes effektivt. Her promoveres flere brands på samme tid, hvor de bliver markedsført ud fra deres tilknytning til samme sportsklub, event eller aktør.

Tænk her Roskilde Festival og Tuborg, Microsoft og IBM, GoPro og Red Bull og mange, mange flere. En lang række af verdens store virksomheder og brands har benyttet sig af co-branding.

Inden du kaster dig ud i et co-branding-eventyr, så er det vigtigt, at du har sikret dig, at dit brand og et potentielt co-brand harmonerer og kan understøtte hinanden.

Selvom man kan drage stor nytte af co-branding, så kan det også give et hårdt bagslag, hvis det går galt. Legos co-branding sammen med Shell kan her nævnes som et eksempel på co-branding, der gik fra at være godt til dårligt i takt med tidens udvikling. 

Partnerskabet med Shell var her først oplagt, men da det sluttede 50 år senere, var det med smerte, da parterne over tiden var vokset fra hinanden, så Shells image og de værdier, som et olieselskab forbindes med, ikke var i harmoni med det, som en legetøjsproducent gerne vil forsøge at forbindes med.

Dette tekstindhold er bragt og udgivet i samarbejde med avXperten. Hos avXperten finder du et stort udvalg af billig makulator varer. Det gør hverken til eller fra, men det er information du bør vide.


Relateret indhold

Hvilket svensk brand blev skabt af Ingvar Kamprad?

Hvilket svensk brand blev skabt af Ingvar Kamprad?

Hvis navnet Ingvar Kamprad ikke siger dig det store, så er det utvivlsomt fordi, at du ikke har styr på, hvilken virksom…

Læs mere

Hvad er et brand?

Hvad er et brand?

Branding er en af de vigtigste ting ved at drive enhver virksomhed. Et godt brand kan betyde hele forskellen på succes o…

Læs mere

Hvorfor er branding vigtigt?

Hvorfor er branding vigtigt?

Hvorfor er brandig vigtigt? Se på billedet herover og fortæl, hvilket brand du tænker på. Derfor er branding vigtigt! Br…

Læs mere

Hvad er god vækst?

Hvad er god vækst?

De fleste ved, hvad vækst er, men hvad er god vækst? Det kommer meget an på, hvilken overskudsgrad den enkelte virksomhe…

Læs mere