Billede af: Pixabay
Dato: 19. November 2020

Hvad Er Co-branding?

Co-branding er en brandingstrategi, hvor flere brands bliver markedsført sammen eller i et samarbejde, hvor de understøtter hinanden. Det er altid strategisk, så det skal som udgangspunkt være et samarbejde, hvor begge parter får noget ud af det. Ellers er der tale om brand endorcement.

Formålet med co-branding er, at man i fællesskab sætter fokus på sine produkter eller brands, hvor de associationer og værdier, der er tilknyttet de enkelte brands overføres til de andre brands eller understøtter hinanden.

Eksempler på co-branding

Et af de klassiske eksempler på co-branding er sponsorater, hvis de vel at mærke udnyttes effektivt. Her promoveres flere brands på samme tid, hvor de bliver markedsført ud fra deres tilknytning til samme sportsklub, event eller aktør.

Tænk her Roskilde Festival og Tuborg, Microsoft og IBM, GoPro og Red Bull og mange, mange flere. En lang række af verdens store virksomheder og brands har benyttet sig af co-branding.

Inden du kaster dig ud i et co-branding-eventyr, så er det vigtigt, at du har sikret dig, at dit brand og et potentielt co-brand harmonerer og kan understøtte hinanden.

Selvom man kan drage stor nytte af co-branding, så kan det også give et hårdt bagslag, hvis det går galt. Legos co-branding sammen med Shell kan her nævnes som et eksempel på co-branding, der gik fra at være godt til dårligt i takt med tidens udvikling. 

Partnerskabet med Shell var her først oplagt, men da det sluttede 50 år senere, var det med smerte, da parterne over tiden var vokset fra hinanden, så Shells image og de værdier, som et olieselskab forbindes med, ikke var i harmoni med det, som en legetøjsproducent gerne vil forsøge at forbindes med.

Dette tekstindhold er bragt og udgivet i samarbejde med avXperten. Hos avXperten finder du et stort udvalg af billig makulator varer. Det gør hverken til eller fra, men det er information du bør vide.


Relateret indhold

Hvad er Employer Branding?

Hvad er Employer Branding?

Employer branding er, når en virksomhed markedsfører sig selv som en attraktiv og god arbejdsplads. Herunder at medarbej…

Læs mere

Hvad skaber et brand?

Hvad skaber et brand?

Et brand bliver skabt i det sekund, at folk husker et firma på et logo eller omtale om noget, som bliver forbundet med e…

Læs mere

Hvad betyder employer branding?

Hvad betyder employer branding?

Employer branding er, når en virksomhed markedsfører sig selv som en attraktiv og god arbejdsplads.Det skal være med til…

Læs mere

Hvad er et ikonisk brand?

Hvad er et ikonisk brand?

Det at være et ikonisk brand er noget, man kan opnå og ikke som sådan noget, man kan sige om et brand fra starten. …

Læs mere