Billede af: Pixabay
Dato: 22. February 2021

Hvad Er Organisk Vækst?

Der er mange måder, hvorpå man som virksomhed kan opnå vækst. I mange tilfælde snakker man om organisk vækst, samt vækst ved hjælp af opkøb, både vertikalt og horisontalt. Den sidste er dyr, og ikke nødvendigvis rentabel, men til gengæld meget hurtig. Den anden er organisk vækst, som vi vil beskæftige os med i dag.

Hvad er organisk vækst? Organisk vækst er en form for vækst i en virksomhed, der ikke er et resultat af opkøb. I stedet kommer væksten fra den primære forretning, altså mere salg, åbning af nye forretninger, filialer eller markedet. Mange vælger i disse år at ekspandere ud over landets grænser, når de vil vækste med flotte cifre.

Mange virksomheder er meget interesserede i at planlægge, hvor deres vækst skal komme fra. Det er langt fra alle, der har de fornødne midler eller organisation til at foretage opkøb af andre virksomheder. Herudover giver det også en masse gæld, som langt fra alle er interesserede i.

Små og mellemstore virksomheder vil i langt de fleste tilfælde satse på den organiske vækst. Organisk vækst er dog langt fra gratis. Fx er både udvidelse og aggressive markedsføringsstrategier ting, der koster mange penge. Nogle gange kan det endda være dyrere at udvide og etablere sig på et nyt marked, end det koster at opkøbe en allerede-eksisterende spiller.


Relateret indhold

Hvad er Employer Branding?

Hvad er Employer Branding?

Employer branding er, når en virksomhed markedsfører sig selv som en attraktiv og god arbejdsplads. Herunder at medarbej…

Læs mere

Hvad skaber et brand?

Hvad skaber et brand?

Et brand bliver skabt i det sekund, at folk husker et firma på et logo eller omtale om noget, som bliver forbundet med e…

Læs mere

Hvad betyder employer branding?

Hvad betyder employer branding?

Employer branding er, når en virksomhed markedsfører sig selv som en attraktiv og god arbejdsplads.Det skal være med til…

Læs mere

Hvad er et ikonisk brand?

Hvad er et ikonisk brand?

Det at være et ikonisk brand er noget, man kan opnå og ikke som sådan noget, man kan sige om et brand fra starten. …

Læs mere